جزییات جدید اعطای کارت اعتباری سهام عدالت
جزییات جدید اعطای کارت اعتباری سهام عدالت

به گزارش سرویس اقتصادی ندای امت ،عضو شورای عالی بورس درباره اعطای کارت اعتباری سهام عدالت گفت: این موضوع در شورای عالی بورس مطرح شد و بانک مرکزی نیز در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اجازه داده تا در قبال توثیق الکترونیکی سهام عدالت، به دارندگان این سهام، اعتبار بدهند. آزادسازی سهام عدالت از جمله اقدامات مهم […]

به گزارش سرویس اقتصادی ندای امت ،عضو شورای عالی بورس درباره اعطای کارت اعتباری سهام عدالت گفت: این موضوع در شورای عالی بورس مطرح شد و بانک مرکزی نیز در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اجازه داده تا در قبال توثیق الکترونیکی سهام عدالت، به دارندگان این سهام، اعتبار بدهند.

آزادسازی سهام عدالت از جمله اقدامات مهم دولت تدبیر و امید بود که در نهایت در ۹ اردبیهشت‌ماه اجرایی شد و از روز ۱۰ اردیبهشت تا هشتم خرداد ماه به سهامداران فرصت داده شد تا در صورتی که به دنبال انتخاب روش مدیریت مستقیم هستند و می‌خواهند مالکیت و مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار خود بگیرند، با ورود به سامانه www.samanese.ir نسبت به این امر اقدام کنند، اما این فرصت با توجه به استقبال مشمولان سهام عدالت برای انتخاب روش مستقیم در ابتدا تا ۱۵ خرداد ماه و در نهایت تا ۲۹ خردادماه تمدید شد.

ساز و کار مربوط به نحوه معاملات سهام عدالت به دستور رهبر معظم انقلاب در اختیار شورای عالی بورس قرار گرفت که جلسه‌ای در شورای عالی بورس در زمینه تصمیم‌گیری برای معاملات سهام عدالت به صورت اضطراری برگزار و تصمیمات لازم در این زمینه گرفته شد.

تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، منجر به فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت شد و به دنبال این تصمیم اعلام کردند افرادی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند از تاریخ ۶ خرداد می‌توانند با توجه به شرایط اعلام شده نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

پرداخت اعتبار تا سقف ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت
افراد زیادی به صورت عجولانه اقدام به فروش سهام خود کردند که در این زمینه شورای عالی بورس برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی مشمولان سهام عدالت در راستای فروش سهام خود تصمیم به اعطای کارت اعتباری سهام عدالت گرفت که این موضوع مورد موافقت دولت و بانک مرکزی قرار گرفت.
به دنبال چنین تصمیمی اعلام شد، مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید، به صورت اعتباری خرید کنند، براساس این طرح، مشمولان سهام عدالت تا یکسال فرصت دارند وجه را به بانک تسویه کنند.
درباره زمان اجرای این اقدام، ابهاماتی در میان مشمولان سهام عدالت وجود داشت که در این زمینه حسن سلاح ورزی، عضور شورای عالی بورس در حساب کاربری خود در توئیتر از ارائه کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت از هفته آینده، خبر داد.
«حسین سلاح‌ورزی» امروز (شنبه) با اشاره به جزییات ارائه کارت اعتباری سهام عدالت از هفته آینده افزود: این موضوع در شورای عالی بورس برای دارندگان سهام عدالت مطرح شد و بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها اجازه اجرای این کار را داده است تا در قبال توثیق الکترونیکی سهام عدالت به دارندگان این سهام اعتبار بدهند.

وی خاطرنشان کرد: فراهم شدن دستورالعمل و مقررات و همچنین ایجاد امکانات فنی وثیقه گذاری الکترونیکی سهام عدالت در شرکت سپرده گذاری نیازمند تمهیداتی بود که تاکنون این اقدامات انجام شده است.
به گفته عضو شورای عالی بورس، هفته گذشته در شورای عالی بورس، اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مصوب و به بانک‌ها اجازه داده شد تا سهام عدالت را به وثیقه بگیرند.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد به زودی و با توجه به اعلام آمادگی چند بانک، این اقدام به مرحله اجرا برسد و در شرایط کنونی با موانع خاصی در این زمینه مواجه نیستیم.

سلاح‌ورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازپرداخت اعتبار ارائه شده همراه با سود خواهد بود یا خیر، گفت: جزییات در این زمینه باید از سوی بانک ها اعلام شود، این اعتبار وام تلقی نمی‌شود، بنابراین نه تنها با اثر تورمی همراه نخواهد شد بلکه می‌تواند با تحریک تقاضا در اقتصاد کشور اثرات مثبتی را داشته باشد./ایرنا