تصمیم های کاغذی اجرایی نشد/خام فروشی به جیب چه کسی می رود/غارت خاک سرفاریاب ؛ بی توجهی یا تامین منافع افراد خاص
تصمیم های کاغذی اجرایی نشد/خام فروشی به جیب چه کسی می رود/غارت خاک سرفاریاب ؛ بی توجهی یا تامین منافع افراد خاص

وقتی صحبت از محرومیت می‌کنیم نام استان کهگیلویه و بویراحمد همواره در بالای جدول قرار دارد اما واقعیت امر این است که اهالی این استان اگر چه روی گنج خوابیده‌اند اما رنگ محرومیت از چهره استان زدوده نشده است

به گزارش ندای امت ،  وقتی صحبت از محرومیت می‌کنیم نام استان کهگیلویه و بویراحمد همواره در بالای جدول قرار دارد اما واقعیت امر این است که اهالی این استان اگر چه روی گنج خوابیده‌اند اما رنگ محرومیت از چهره استان زدوده نشده است.

بررسی دقیق داشته‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد این استان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت معدن ‌دارای قابلیت‌های بی‌شماری  است و گنج نهفته در دل خاک این منطقه هنوز آنطور که شایسته مردمانش بوده به کار گرفته نشده است.

در این زمینه ارزش افزوده معادن سرفاریاب فرصتی است که زیر سایه بی‌‌توجهی مسئولین  از دست می‌روند و اگرچه جوانان و متخصصان منطقه روی گنجی خدادادی نشسته‌اند اما هنوز معیشت و بیکاری مشکلات اولیه آنهاست.

براساس برآوردهای رسمی، نبود صنایع تبدیلی و بی‌توجهی به ارزش افزوده تولید محصولات تکمیلی با محصول معادن به رونق خام فروشی دامن زده و حجم انبوهی از ثروت معادن تا امروز نتوانسته مشاغل مستقیم و غیر  مستقیم خود را در شهر سه هزار نفری سرفاریاب تثبیت کند.

تصمیم‌گیری فقط روی کاغذ

این در حالی است که چندی پیش استاندار کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اهمیت ایجاد شغل پایدار و رفع محرومیت منطقه برای توقف بارگیری مواد خام از معادن این استان دستور اکیدی صادر کرد, اما این دستور روی کاغذ ماند و روزانه شاهد بارگیری‌ ده‌ها تن مواد ارزشمند از معدن بوکسیت هستیم بی‌آنکه ارزش افزوده‌ای از این معدن در منطقه ایجاد شود.

سوال اینجاست احداث کارخانه چه شد؟

درصد فروش این خام فروشی به جیب چه کسی می رود ؟

بارگیری مجدد معادن سرفاریاب در سایه بی توجهی مسئولین و غارت این معادن بازهم خواب و آسایش مردم را گرفته الأن مردم از وضع موجود خیلی ناراضی هستند؛ مردم می‌گویند ما از این معادن فقط انفجارها، تردد، سنگینی ماشین‌ها و خرابی‌ها نصیب‌مان شده است وبا این معادن چیزی عاید مردم نشده است و بوکسیت را فقط بارگیری می‌کنند و می‌برند.

حالا با این وجود که اداره‌کل صمت به شعار احداث کارخانه فرآوری بوکسیت دل خوش کرده، معاونت اقتصادی استاندار دل به مکاتبه با دولت بسته و بهره‌بردار این معدن هم پستش را به مجوز دولت گرم کرده و کار خود را انجام می دهد ، آنکه سرشان بی‌کلاه می‌ماند مردمی هستند که امیدوار بودند این نعمت خدادادی معادن ارزشمند زندگی ، معیشت و بیکاری‌ شان را سامان دهد اما نشد!

امیدواریم مسئولان استانی و شهرستانی پاسخ مسنند به مردم و رسانه دهند که این خاک به چه قیمتی خارج میشود؟ کجا میرود؟ سرمایه گذار کیست؟ و سود سرفاریاب از این نعمت خدادادی چیست؟آیا بعداز اتمام معادن کارخانه احداث می شود؟