پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در 9 ماه گذشته/دکتر فرزین عملکرد پایان سال ارائه داد
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در 9 ماه گذشته/دکتر فرزین عملکرد پایان سال ارائه داد

به گزارش ندای امت به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری، در آستانه فرارسیدن سال جدید گفت و گویی با دکتر محسن فرزین ریاست پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد ترتیب دادیم که می‌خوانید: پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت چه رویکردی را در پیش گرفت؟ با […]

به گزارش ندای امت به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری، در آستانه فرارسیدن سال جدید گفت و گویی با دکتر محسن فرزین ریاست پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد ترتیب دادیم که می‌خوانید:
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت چه رویکردی را در پیش گرفت؟
با توجه به شعار امسال ارتقای کمیت و کیفیت واحد‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مورد پذیرش در پارک مورد توجه قرار گرفت و افزایش دوبرابری تعداد واحد‌ها و شرکت‌های عضو پارک را در کمتر از 9 ماه فعالیت دوره مدیریتی جدید تجربه کردیم. در سنوات گذشته تلاش‌هایی در راه‌اندازی پارک صورت گرفته بود که قابل تقدیر است، اما از ابتدای دوره مدیریتی جدید و با توجه به تمرکز بر شعار سال، تعداد کل واحد‌ها و شرکت‌های عضو پارک افزایش کمی و کیفی قابل توجهی داشتند. از ابتدای شکل‌گیری پارک تعداد کل شرکت‌ها و واحد‌ها 50 مورد بود و حدود 30 درصد آن‌ها عملاً غیرفعال بودند که این آمار مربوط به فعالیت پارک در طول سال‌های 97 تا 1401 است. اما با ارتقا و بهینه‌سازی فرایند ارزیابی و پذیرش در پارک و مراکز رشد، ضمن ارتقای سطح کنشگری و فعال‌سازی واحد‌های مستقر، تعداد کل واحد‌ها و شرکت‌ها به بیش از 100 مورد افزایش یافت که بسیاری از اعضای جدید، در نوع خود در سطح کشور ممتاز بوده و دارای کیفیات ویژه‌ای در نوآوری و تولید محصولات و خدمات هستند.
این افزایش نسبت به سنوات گذشته چشمگیر است. علت در کجاست؟
ببینید، با تغییرات عمده‌ای که در ساختار سازمانی بوجود آمد این تغییرات بروز پیدا کرد. پارک استان معاون فناوری نداشت و عملاً حوزه مؤسسات هم تنها توسط یک نفر اداره می‌شد. تیم باتجربه و دانشگاهی معاونت فناوری و حوزه مؤسسات اضافه شد و با ارتباطات مؤثر و برگزاری جلسات مدون و کارشناسی شده جذابیت‌های پارک علم و فناوری استان نمود پیدا کرد و اتفاقات خوبی به لطف خدا رقم خورد.
برآورد شما از افزایش شرکتهای عضو پارک برای سال 1402 چه تعدادی است؟
براساس روند طی شده، برآورد می‌شود در پایان سال آینده تعداد کل واحد‌ها و شرکت‌های عضو پارک به بیش از 200 مورد افزایش یابد. همچنین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره جدید از 9 شرکت به 14 شرکت افزایش داشت و براساس برنامه توانمندسازی اجرا شده و استقرار کارگزاران تخصصی خدمات دانش‌بنیانی در پارک، تعداد 35 شرکت در حال طی مراحل ارزیابی و اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند و 15 مورد نیز تاکنون موفق به ورود به فرایند نهایی اخذ گواهی دانش‌بنیان شده و امید می‌رود در سال آینده همراه با افزایش چشمگیر آمار پذیرش و استقرار در پارک (براساس معیار‌های کیفی)، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک از مرز 40مورد بگذرد. در خصوص شرکت‌های خلاق نیز در این مدت شاهد افزایش 30 درصدی تعداد شرکت‌های خلاق در پارک بوده‌ایم.
افزایش شرکتهای فناور چه تأثیری در اشتغال زایی دارند؟
آمار اشتغال در واحد‌ها و شرکت‌های فناور عضو پارک بیش از 5 برابر افزایش داشته و برآورد می‌شود در سال آینده شاهد رشد تصاعدی در اشتغال‌آفرینی واحد‌ها و شرکت‌های عضو پارک باشیم.
درآمدزایی شرکتهای فناور استانی در یک سال اخیر چه میزان بوده است؟
براساس شاخص ارزیابی فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها و متمرکز بر معیار نوآوری در تولید محصولات و خدمات فناورانه، در این دوره نسبت به گذشته، در کمتر از 9 ماه فعالیت شاهد افزایش بیش از 20 برابری میزان درآمدزایی و فروش واحد‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.
طبق آمار‌های موجود، کل میزان فروش سالانه واحد‌ها و شرکت‌های عضو پارک در پایان دوره مدیریتی گذشته حدود 15 میلیارد تومان بود، در حالیکه اکنون این میزان به بیش از 300 میلیارد تومان به‌لحاظ محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه و نیز براساس معیار فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها رسیده است.
شرکتهایی که به تازگی عضو پارک شدهاند هم درآمدزایی دارند؟
در صورتی که معیار اعلام درآمد را کل فعالیت‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان و فعالیت‌های غیر از تحقیق و توسعه شرکت‌ها درنظر گرفته شود، تنها در خصوص 5 شرکت بزرگ جدید عضو پارک (نظیر شرکت دارویی زردبند، شرکت نیما تهویه مطبوع، شرکت دنیاسوران الکترونیک وگاما انرژی و مجموعه یاسوران)، میزان فروش به بیش از 1000 میلیارد تومان قابل اعلام خواهد بود. لذا شاهد رشد بسیار چشمگیر در آمار درآمد‌های واحد‌ها و شرکت‌های عضو پارک در دورة مدیریتی جدید هستیم که امید می‌رود با تمرکز بر توسعه فعالیت‌های تحقیق و توسعه و ملاک قرار دادن شاخص نوآوری، میزان درآمدزایی شرکت‌های عضو پارک در سال آینده حداقل 3 برابر افزایش یابد. این میزان، سهم بزرگی از درآمد‌های استان را به خود اختصاص خواهد داد و موجبات رشد و توسعه هرچه بیشتر کارآفرینی و اشتغالزایی مبتنی بر فناوری و نوآوری در استان را فراهم می‌سازد.
اگر شرکتها یا افرادی بخواهند عضو پارک شوند و فعالیت کاری خود را توسعه دهند، چه خدمات تخصصی دریافت میکنند و عضویت در پارک چه مزیتی برای آنها دارد؟
در 9 ماه گذشته که مسوولیت ریاست پارک را برعهده گرفتم، 12 شرکت کارگزاری خدمات تخصصی فناوری و شتابدهنده در پارک و مراکز رشد استان جذب و مستقر شده‌اند که در حوزه های مختلف بازاریابی،فروش،منابع انسانی،تبلیغات و… فعالیت دارند.بدون شک با عضویت در پارک میتوانند همه این خدمات را یکجا دریافت کنند.
چه کارگزارانی دارید؟
کارگزاران خدمات تخصصی که اکنون به عضویت پارک درآمده‌اند در زمینه‌های برنامه‌ریزی و مدیریت کسب‌وکار، خدمات دانش‌بنیانی، شتابدهی ایده‌های فناورانه، خدمات مالی، خدمات بازاریابی و فروش، تجاری‌سازی، خدمات برندسازی و تبلیغات، خدمات رسانه‌ای و محتوایی، خدمات ثبتی، خدمات توسعه صادرات و. . فعالیت دارند و برآورد می‌شود در سال آینده تعداد کارگزاران خدمات تخصصی به بیش از 30 مورد افزایش یابد.
پارک چه تسهیلاتی برای حمایت از فناوران دارد؟
در حمایت از فناوران، با پیگیری‌های صورت گرفته، زمینه‌ها و مسیر‌های گسترده‌ای برای حمایت و اعطای تسهیلات به فناوران ایجاد شده است؛ نظیر ایجاد مسیر اعطای تسهیلات چندین میلیارد تومانی در تبصره 18 برنامه بودجه، ظرفیت 100 میلیارد تومانی تسهیلات از طریق تفاهم‌نامه منعقد شده با بنیاد برکت ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره)، ظرفیت تعاملی ایجاد شده از طریق منابع مالی حمایتی سپاه و بسیج سازندگی؛ ارتقای ظرفیت مسیر‌های حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پیگیری و فعال‌سازی ظرفیت ویژه صندوق‌ها و بانک‌های حمایت‌گر، نظیر تسهیلات حمایتی 500 میلیون تومانی بانک مهر ایران (به ازای هر شرکت فناور واجد شرایط) و تسهیلات تسهیلات جعاله 300 میلیون تومانی صندوق پژوهش و فناوری استان.
پارک استان کهگیلویه و بویراحمد چه دستاورد دیگری در طول امسال داشته است؟
دستیابی به رتبه اول کشور در اجرای «طرح ملی دستیار فناوری» به نسبت ظرفیت‌های استان، اجرای موفق فاز اول رویداد ملی تانا (طرح توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها) و احصای بیش از 200 نیاز و ایدهفناورانه از جمله دستاورد‌های پارک بوده است.
طی پیگیری‌های مستمر در دوره مدیریتی جدید، «مرکز رشد مشترک جامع کشاورزی و منابع طبیعی» با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایجاد و راه‌اندازی شد.
پروژههای عمرانی فعال پارک علم و فناوری در چه مرحلهای هستند؟
در دورة مدیریتی جدید با ایجاد معاونت پشتیبانی و توسعه، پروژه‌های عمرانی پارک بیش از 70 درصد نسبت به قبل رشد یافته و پروژه‌هایی که عملاً متوقف یا به کندی پیشرفت کاری داشتند، اکنون در مراحل نهایی آماده‌سازی و تحویل قرار دارند.
پروژه «مرکز نوآوری و کارآفرینی آزادگان یاسوج» اینک در فاز نهایی تکمیل و تجهیز قرار گرفته و امید می‌رود در ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد. پروژه «مجتمع آفتابگردان-مرکز رشد واحد‌های فناور گچساران» نیز در حال اتمام فاز دوم تکمیل است و برآورد می‌شود این پروژه نیز طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.
طی تعاملات سازنده و از طریق تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان پارک علم و فناوری، استانداری و سپاه فتح استان، مبلغ 24 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور ایجاد مجموعه فناوری و نوآوری مشترک میان پارک و سپاه فتح استان لحاظ شده و امید می‌رود در سال آینده این مجموعه جامع با بیش از 20 سوله بزرگ و متوسط اندازه، در یاسوج به بهره‌برداری برسد. برآورد می‌شود در این مجموعه، بیش از 70شرکت فناور و دانش‌بنیان استقرار یافته و ظرفیت اشتغال‌زایی بیش از 1000 نفر ایجاد شود.
طرح جامع «مجموعه فناوری و نوآوری یاسوج-سایت سرابتاوه» تدوین شده و پیگیری مستمر به‌منظور تأمین مالی ساخت این مجموعه عظیم در حال انجام است.
«مجتمع فناوری سلامت» به منظور استقرار و فعالیت شرکت‌های تخصصی حوزه فناوری سلامت در منطقه سرابتاوه یاسوج راه‌اندازی شد و اکنون ضمن استقرار سه شرکت تخصصی، این مجتمع در حال تکمیل و تجهیز برای استقرار پنج شرکت تخصصی است.
ساختمان «خانه خلاق و نوآوری شهید طیب لنده» با همکاری فرماندری محترم شهرستان لنده تأمین و آمده فرایند تعمیر و تجهیز است.
ساختمان «خانه خلاق و نوآوری سی‌سخت» با همکاری فرمانداری محترم شهرستان دنا تأمین شده و در حال طی فرایند‌های اجرایی است.
طی مذاکرات مستمر با سازمان جهاد کشاورزی استان، ساختمان مرکز رشد واحد‌های فناور دهدشت درحال تأمین است.
طی مذاکرات صورت گرفته با دانشگاه پیام نور استان، چند ساختمان در شهر‌های یاسوج، گچساران، دهدشت و سی‌سخت شناسایی شده و در حال طی فرایند تأمین به‌منظور ایجاد مراکز رشد مشترک و استقراردهی واحد‌های فناور قرار دارد.
پیگیری‌ها و رایزنی‌های مستمر با اداره کل آموزش و پرورش و نهاد‌های فرهنگی و تربیتی استان به‌منظور ایجاد چندین کانون شکوفایی و خلاقیت کودک و نوجوان در شهرستان‌های مختلف استان صورت گرفته و امید می‌رود در سال آینده حداقل پنج مرکز تخصصی در این خصوص در استان راه‌اندازی شود.
پارک علم و فناوری تا چه میزان با دستگاههای اجرایی استان تعامل و ارتباط ایجاد کرده است؟
طی 9 ماه گذشته، 12 تفاهم‌نامه همکاری میان پارک و نهاد‌های اجرایی و علمی استانی و ملی منعقد شده که غالب آن‌ها اجرایی شده است.
تعداد رویداد‌ها و برنامه‌های تخصصی پارک نسبت به کل دوره گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.
پارک علم و فناوری استان در 9 ماه گذشته چه رویدادهایی را برگزار کرده است؟
برگزاری باشکوه «نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار استان در آذرماه سال جاری» و فعالیت گسترده پارک به عنوان «دبیر اجرایی نمایشگاه» (با برپایی 60 غرفه، چند هزار نفر بازدید‌کننده طی سه روز نمایشگاه، اجرای 15 برنامه تخصص فن‌بازار، بازدید گسترده مسئولان و مدیران بالارتبه استانی و ملی از نمایشگاه، حضور بیش از 300 نفر فناور و فعال حوزه فناوری و نوآوری در غرفه‌ها، رونمایی از چندیدن تفاهم‌نامه همکاری و قرارداد‌های سرمایه‌گذاری، و…. ).
-برپایی غرفه پارک در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری پارک در تهران و استقبال چشمگیر مخاطبان از غرفه پارک و فعالیت قابل توجه 6 شرکت دانش‌بنیان عضو پارک در این غرفه همراه با تعاملات سازنده با دیگر پارک‌ها و شرکت‌های فناور در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات فناورانه اعضای پارک استان.
-حضور مؤثر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پارک در نمایشگاه «ایران قوی» (در رویداد ویژه مدیریت بحران کشور) و کسب رتبه 1 در میان غرفه‌های حاضر در نمایشگاه.
-برگزاری 10 تورفناوری و رویداد بازدید از مراکز فناوری و نوآوری معتبر کشور (نظیر پارک علم و فناوری یزد، پارک علم و فناوری فارس، کارخانه نوآوری آزادی تهران، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، و. .)
-برگزاری ده‌ها کارگاه آموزشی تخصصی براساس نیاز‌های فناوران و دانش‌بنیان استان در پارک و مراکز رشد شهرستانی با استفاده از اساتید برجسته ملی و استانی
-رشد تصاعدی در ارائه برنامه‌ها و خدمات مشاوره‌ای تخصصی گسترده به فناوران و فعالان کسب و کار‌های نوآورانه و دانش‌بنیان در سراسر استان (به مدت بیش از 5000 نفرساعت مشاوره تخصصی)