تامین منابع مالی این طرح از حوزه‌های مختلف پیگیری خواهد شد/ پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان سال جاری عبور موقت داده شود
تامین منابع مالی این طرح از حوزه‌های مختلف پیگیری خواهد شد/ پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان سال جاری عبور موقت داده شود

خبرنگار:محسن زارعی

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه روند اجرایی جاده ملی پاتاوه به دهدشت طولانی شده است گفت: تامین منابع مالی این طرح از حوزه‌های مختلف پیگیری خواهد شد.

به گزارش ندای امت،استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه روند اجرایی جاده ملی پاتاوه به دهدشت طولانی شده است گفت: تامین منابع مالی این طرح از حوزه‌های مختلف پیگیری خواهد شد.

میزان اعتبار هزینه شده از زمان اجرای این طرح تاکنون افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حسین کلانتری روز دوشنبه در بازدید از روند اجرایی طرح پاتاوه به دهدشت در گفت و گو باخبرنگاران با اشاره به سفر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و ایجاد تفاهم نامه در تامین منابع مالی مورد نیاز اظهارداشت: با برنامه ریزی‌های انجام شده تامین منابع مالی از سوی دفتر رهبری، دولت و برنامه و بودجه به جد پیگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در روند اجرایی این طرح نیز استفاده خواهد شد.

کلانتری تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه و برای تسریع در روند اجرایی این طرح جز پروژه‌های اولویت دار بخش تولید نیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان سال جاری عبور موقت داده شود.

فرماندار کهگیلویه نیز در این بازدید افزود: این جاده جزو مهمترین طرح ‌های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد است که با افتتاح آن علاوه بر کوتاه‌ تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.

علیرضا اتابک تصریح کرد: این جاده دارای چهار فاز است که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۶ و ۲۰ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

وی افزود: توسعه راه ها در کهگیلویه زمینه را برای جذب سرمایه گذار در بخش خصوصی فراهم می کند.

وی اضافه کرد: بهره برداری از جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت ، مسیر استان های مرکزی از جمله اصفهان تا بنادر جنوبی کشور از نظر زمانی نزدیک به ۲ ساعت کوتاه تر می شود.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد ارزش ریالی جاده پاتاوه به دهدشت را ۳۰ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح بخش زیادی از ترافیک مرکز استان کاسته خواهد شد.

عزیز فیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه این محور در آینده یکی از محورهای پر ترافیک کشور است باید برای توسعه آن برنامه ریزی لازم انجام شود.

وی افزود: فاز اول این طرح که زیربار ترافیک رفت برنامه ریزی لازم برای چهارخطه کردن جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت باید در اولویت قرار گیرد.

فیلی تصریح کرد: تا برنامه هفتم و هشتم توسعه این طرح بزرگ به بزرگراه ارتقا می یابد.

مدیر کل راه وشهرسازی کهگیلویه و بویراحمد جاده ملی پاتاوه به دهدشت را شامل چهار قطعه دانست و گفت: قطعه یک، ۲ و چهار این طرح تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است.

پژمان نیک اقبالی تصریح کرد: قطع سه به طول ۶۳ کیلومتر روند اجرایی خوبی دارد.

وی افزود: در این قطعه پنج هزارو ۱۰۰ متر تونل و یکهزارو ۱۰۰ متر پل که همه تونل‌های این طرح بازگشایی و پردد در آنها انجام می شود.

نیک اقبال پیشرفت فیزیکی این طرح ملی را ۸۷ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، ۲۵ سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد می گذرد، چهار دولت در این مدت طولانی تلاش کرده اند این جاده را به پایان برسانند اما همچنان روند لاک پشتی ساخت آن مردم حاشیه این جاده را آزار می دهد.

ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.

همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰سال طول بکشد اما گذشت ۲۴سال از شروع عملیات ساخت آن، داد مردم را هم درآورده است.

  1. مسیر اصلی پاتاوه – دهدشت به طول ۱۳۷ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا – یاسوج، بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است.