آزمونی برای استاندار کهگیلویه و بویر احمد/ آیا دهیار عزل شده شهردار دهدشت خواهد شد
آزمونی برای استاندار کهگیلویه و بویر احمد/ آیا دهیار عزل شده شهردار دهدشت خواهد شد

پس از استعفای شهردار سابق و پس از کش و قوس های فراوان روز گذشته شورای شهر دهدشت پشت درهای بسته اقدام به انتخاب جلال داورپناه دهیار روستای کلایه به عنوان شهردار دهدشت کرد.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری ندای امت،این روزها شورای شهر دهدشت یکی از جنجالی ترین هفته های خود را سپری میکند و تصمیمات انتخاذ شده در این شورا زیر ذره بین اقشار مختلف مردم قرار دارد.

پس از استعفای شهردار سابق و پس از کش و قوس های فراوان روز گذشته شورای شهر دهدشت پشت درهای بسته اقدام به انتخاب جلال داورپناه دهیار روستای کلایه به عنوان شهردار دهدشت کرد.

یکی از حواشی که در مورد این انتخاب وجود دارد این است که داورپناه در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل استفاده از اماکن عمومی برای کاندیدایی خاص از سوی کلانتری استاندار کهگیلویه و بویر احمد عزل شده بود.

اما چند ماه بعد و در زمان شیوع ویروس کرونا خبر دیگری در مورد اعلام آمار ابتلا به کرونا در روستای کلایه از سوی دهیار این روستا در فضای مجازی منتشر شد که علاوه بر گلایه مندی برخی از اهالی روستای کلایه خشم دادستان کهگیلویه را نیز در جلسه شورای سلامت شهرستان کهگیلویه برانگیخت.

حال امروز وقت آزمون دیگری برای استاندار کهگیلویه و بویر احمد است و چشم مردم دهدشت برای انتحاب شهردار به سمت خودکار کلانتری رفته که آیا با وجود اتفاقات پیش آمده این انتخاب شورای شهر دهدشت را تایید می کند یا نه؟

گفتنی است که قانون در این زمینه به صورت شفاف شرایط و ضوابط انتخاب شهردار را مشخص کرده که بخشی از آن در ادامه آمده است.

آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوبه وزارت کشور در تاریخ ۲۵ آذر ۹۷ شورای اسلامی شهرها موظفند شهردار مورد نظر خود را بر اساس ضوابط و شرایط موضوع این آیین نامه انتخاب و صورتجلسه مصوبه شورا را به همراه مدارک و مستندات مورد نیاز جهت صدور حکم انتصاب به مرجع صدور حکم ارائه دهند.

در صورتی که وزیر کشور و استاندار شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند، مراتب را با ذکر دلایل به شورای اسلامی شهر منعکس می کند و شورای اسلامی شهر مکلف است نسبت به انتخاب گزینه جدید یا اصرار بر نظر قبلی خود اقدام کند. در صورت اصرار شورای اسلامی شهر بر مصوبه قبلی بر اساس تبصره ۳ بند ۱ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن موضوع بلافاصله به هیئت حل اختلاف ذیربط ارجاع داده می شود.

آیین نامه شرایط تصدی سمت شهرداری را نیز مشخص کرده که از میان شرایط اصلی یک شهر به چشم می خورد که در مورد شهردار تعیین شده از سوی شورای شهر لحاظ نشده است و آن هم داشتن سابقه مدیریت میانی به مدت ۵ سال برای شهرداری شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر است و این در حالی است که شهردار انتخاب شده از سوی شورای شهر دهدشت سابقه شغل دولتی را برای یک روز هم ندارد.