خدمت آذرفرد ونمره قبولی در آزمون محرومیت زدایی از عشایر/مصوبه جهشی و اثربخش برای بهبود وضعیت زندگی عشایر کهگیلویه و بویر احمد
خدمت آذرفرد ونمره قبولی در آزمون محرومیت زدایی از عشایر/مصوبه جهشی و اثربخش برای بهبود وضعیت زندگی عشایر کهگیلویه و بویر احمد

اقدامات جهشی انجام گرفته در یکصد روز کاری دولت سیزدهم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مایه امیدواری عشایر این استان در بهره مندی از خدمات بیشتر و تحقق عدالت امکاناتی در نقاط کم برخوردار شده است

به گزارش ندای امت ، اجرای طرح هایی چون توسعه راه های ارتباطی و آب پایدار، افزایش توزیع خوراک دام عشایر و پیش بینی برنامه های خاص برای افزایش انگیزه خدمت معلمان در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد از جمله این اقدامات است که زمینه ساز امیدواری هر چه بیشتر عشایر به آینده بهتر شده است .

هر چند طی چند دهه گذشته اقدام های خوبی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته اما حجم بالای محرومیت ها اهالی زحمتکش عشایر را به دلیل نبودن برخی امکانات در تنگنا قرار داده ولی با عملیاتی شدن چند مورد از مصوبات سفر رییس جمهور و رییس سازمان امور عشایر به استان ساکنان مناطق عشایر این استان به بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی خود امیدوار شده اند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که با ۷۲هزار نفر جمعیت ۱۰درصد از ساکنان استان را تشکیل می‌دهند در نخستین ماه های خدمت دولت سیزدهم میزبان رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی بود و با طرح مشکلاتی مانند نبود زیرساخت های آب آشامیدنی پایدار ، کمبود و فرسوده بودن تجهیزات آبرسانی سیار، پایین بودن ، ناهمواری راه ها و کمبود علوفه از مسوولان خواستند تا برای رفع این موانع چاره اندیشی کنند.

مسوولان دولت سیزدهم نیز با توجه به اینکه عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید ۲۷ درصد از محصولات زراعی ، ۶۰درصد از گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی استان نقش مهمی در تولید دارند با تصویب چند مصوبه جهشی و اثربخش تلاش های خود برای بهبود وضعیت زندگی آنان را آغاز کردند.

پیش بینی اختصاص برای توسعه زیرساخت های جاده ای

از آنجا که دسترسی به جاده های ارتباطی مهمترین نیاز انسان برای ادامه حیات است که این زیرساخت مهم افزون بر رفاه حال اهالی در شرایط بیماری برای نجات جان آنان ضروری است و راه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد با نداشتن هیچ گونه زیرساختی شرایط سختی برای تردد دارد مسوولان با شروع عملیات اجرایی سه طرح در زمینه تحقق این نیاز مهم آستین همت بالا زده اند .

چهارهزار کیلومتر مسیر ارتباطی در مناطق عشایری استان وجود دارد که همواره به دلیل نداشتن زیرسازی و آسفالت برای تردد اهالی مشکل آفرین بوده و مسوولان هم ناچار به انجام مداوم بازگشایی بوده اند اما با یک بارندگی دوباره وضعیت به حالت نخست برمی گردد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سه طرح بهسازی،آسفالت و تکمیل پل دسترسی در مناطق عشایری استان اختصاص یافته است.

اله کرم جانی اظهار داشت: این میزان اعتبار از محل اعتبارات ملی و سفر رییس جمهور برای بهسازی جاده جلاله،احداث پل در این منطقه و آسفالت جاده منطقه بن زرد پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: هشت میلیارد ریال از این اعتبار برای زیرسازی هفت و نیم کیلومتر جاده عشایری جلاله ،۱۱۰ میلیارد ریال نیز برای ساخت پل ۵۵ متری این منطقه پیش بینی شده است.

سرپرست کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح ها چند روز پیش آغاز شده تصریح کرد: براساس برنامه ریزی قرار است در بهار سال آینده نسبت به آسفالت جاده جلاله نیز اقدام شود.

وی تصریح کرد: همچنین ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت جاده منطقه بن زرد به طول ۴.۵ کیلومتر پیش بینی و عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز شده است.

یکی از اهالی مناطق عشایری جلاله با اشاره به اینکه ساکنان این منطقه عشایری برای انجام کارهای خود به ویژه رساندن محصولات تولیدی خود به بازار مصرف نیاز به راه ارتباطی مناسب دارند از مسوولان برای شروع عملیات اجرایی احداث جاده ارتباطی در این منطقه قدردانی کرد.

فاطمه حسینی تاکید کرد: اهالی مناطق عشایری استان به دلیل ناهمواری راه ها برای رساندن بیماران به مراکز درمانی گاهی ناچار به استفاده از چهارپایان هستند که ضرورت دارد تا مسوولان نسبت به توسعه زیرساخت های جاده ای همه مناطق اقدام کنند.

توسعه زیرساخت های آب پایدار

نبودن زیرساخت های آب پایدار از چالش های کهنه اهالی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است که دولت سیزدهم تلاش کرده با پیش بینی طرح های جدید و اختصاص اعتبار برای پروژه های نیمه این نقیصه را برطرف کند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب آشامیدنی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سفر رییس جمهور و رییس سازمان امور عشایر به استان تصویب شد که ۱۰ میلیارد ریال از این میزان برای اجرای طرح های مطالعاتی تامین آب پایدار مناطق عشایری تاکنون تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: طرح مطالعاتی تامین آب پایدار مناطق عشایری استان در پنج نقطه آغاز شده و در صورت مثبت بودن دیدگاه کارشناسی این طرح ها در ۶ ماه آینده عملیاتی می شود.

آذرفر عنوان کرد: تکمیل پنج طرح تامین آب پایدار آشامیدنی مناطق عشایری در حال اجرای کهگیلویه و بویراحمد از دیگر راهبردهای ایجاد زیرساخت های آب در مناطق عشایری است که بخش عمده ای از اعتبار پیش بینی شده سفر رییس جمهور برای تحقق این امر در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: آبرسانی به عشایر شرق گچساران، زیلایی، پشت کوه بهمئی شبلیز و آبریز از جمله طرح های تامین آب پایدار در مناطق عشایری است که بهره برداری از این طرح ها زندگی اهالی عشایر استان را متحول خواهد کرد.

یکی از بانوان منطقه عشایری دریلا در گچساران با اشاره به تجربه سال های متمادی خشکسالی و خشکیدگی آب چشمه ها می گوید: با توجه به حیاتی بودن نیاز انسان و دام به آب، انتظار برای رسیدن تانکرهای آبرسان سخت ترین تجربه زنان عشایری این شهرستان است.

صنوبر احمدی اضافه کرد: ایجاد آب پایدار یا تکمیل طرح های نیمه تمام مهمترین خواسته بانوان عشایر نشین از مسوولان است.

افزایش توزیع نهاده های دامی

با توجه به اینکه خشکسالی های پی در پی منجر به خسارت به مراتع کهگیلویه و بویراحمد شده و نیاز به نهاده های دامی افزایش یافته در سفر رییس جمهور به استان سهمیه جدیدی برای دامداران عشایری تصویب شد تا آنان ناچار به فروش دام های خود نشوند.

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه افزایش نهاده های دامی برای نگهداری دام های مولد یکی دیگر از مصوبات این سفر بوده تاکید کرد : ۶ هزار تن جو به عشایر استان تخصیص یافته که تاکنون ۲۰ درصد از این میزان جذب و به زودی کار توزیع آن آغاز می شود.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی شامل جو و کنستانتره با قیمت دولتی بین عشایر استان توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد با بیان به اینکه خشکسالی باعث خسارت به مراتع استان شده و دامداران ناچار به استفاده از خوراک دام هستند تاکید کرد: اختصاص این میزان خوراک دام به افزایش تولید و درآمد عشایر کمک می کند.

ایجاد زیرساخت های گردشگری

مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد با توجه به طبیعت بکر، زندگی چادرنشینی، آواها و نواها، پوشش لباس محلی و غذاهای سنتی مستعد جذب گردشگران است به همین دلیل تلاش برای کمپ های عشایری در دستور کار دولت قرار دارد.

آذرفر با یادآوری اهمیت توسعه زیرساخت های گردشگری در مناطق عشایری برای ایجاد شغل و فروش محصولات آنان همچنین از شروع عملیات اجرایی مطالعات احداث کمپ عشایر در منطقه شبلیز خبر داد و افزود: این طرح با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا می شود.

دیگر مصوبات سفر رییس جمهور

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سختی خدمت معلمان در مناطق عشایری گفت: در نظر گرفتن امتیازهای ویژه برای خدمت در مناطق عشایری در سفر رییس جمهور به استان تصویب شد و امیدواریم با عملیاتی شدن آن گام بلندی برای خدمت معلمان با تجربه در مناطق عشایری برداشته شود.

وی با یادآوری اینکه ۸۰درصد از مدارس عشایری استان به صورت کانکسی دایر می شود گفت: با توجه به تصویب برچیده شدن مدارس کانکسی بالای ۱۵ نفر در کهگیلویه و بویراحمد چند مدرسه مناطق عشایری ایمن شده اند.

رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم در اواسط نیمه اول مهرماه ۱۴۰۰پنجمین مقصدخود را استان کم برخوردار و در عین حال غنی از منابع خدادادی کهگیلویه و بویراحمد انتخاب کرد و ماحصل این سفر تصویب ۲۱۷طرح تولیدی، صنعتی و خدماتی با اعتبار ۲۱هزار میلیاردتومان برای این استان بود.