فرماندار بویر احمد: پد خندق عاشقانه ترین غزل دلاوران این دیار و یوم القدر تاریخ این استان است
فرماندار بویر احمد: پد خندق عاشقانه ترین غزل دلاوران این دیار و یوم القدر تاریخ این استان است

تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد مملو از مبارزات و حماسه های شنیدنی نیاکان این دیار در مصاف با ظالمان جور و حاکمان سلسله های پهلوی و پادشاهی های جبار بوده است .دفاع مقدس تاریخ حماسی و غیرت دینی و انسانی ،انسان های سترگ کهگیلویه و بویراحمد را به بهترین وجه به تصویر کشاند و پاسخی بود به تاریخ مبارزات استان

به گزارش ندای امت، پیامی از طرف فرماندار بویراحمد به یادواره پد خندق منتشر شد که متن آن به شرح زیر است
تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد مملو از مبارزات و حماسه های شنیدنی نیاکان این دیار در مصاف با ظالمان جور و حاکمان سلسله های پهلوی و پادشاهی های جبار بوده است .دفاع مقدس تاریخ حماسی و غیرت دینی و انسانی ،انسان های سترگ کهگیلویه و بویراحمد را به بهترین وجه به  تصویر کشاند و پاسخی بود به تاریخ مبارزات استان . 
درچهارم تیرماه سال ۱۳۶۷ ، بیست و سه روز قبل از قطعنامه 598  ،آتش بس میان  عراق  و ایران ،در جزایر مجنون ،برای رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد،درقامت تیپ خط شکن 48 فتح ، اتفاقی افتاد ،که بسی خواندنی و آموختنی و عبرت آموز هست .
تصور آن چه روایت می شود و آنچه اتفاق افتاده هست در لفظ و معنا بسیار مشکل است .
بالغ بر ۱۲ ساعت ایستادگی جمع محدودی در شرایط سخت جنگی ،بدون هیچ پشتیبانی و آب و تغذیه ای یکه و تنها در مقابل کل جبهه عراق در محور جنوب و جزایر مجنون و تا آخرین نفر و نفس مبارزه کردن ،تنها شبیه افسانه هاست .
این روز به اندازه همه تاریخ پرحماسه این استان ،خواندنی و شنیدنی و آموختنی و یکی از شبیه ترین صحنه ها به عاشورا و عاشقانه ترین غزل دلاوران این دیار و یوم القدر تاریخ این استان است .
حماسه چهارم تیر اوج قله حماسه های تاریخ استان،افسانه ای حقیقت دار و عاشورای دیگری از تاریخ کربلای ایران است،که تاکنون آن طور که بایسته و شایسته بود به نسل های جدید انتقال نیافته است .
ضمن تشکر از برگزار کنندگان یادواره حماسه پدخندق ،امیدواریم با برگزاری چنین یادواره ها و انشاالله کنگره هایی و روایت دقیق این حماسه و سایر حماسه های دفاع مقدس ،گنج لازم از این گنجینه معرفت را به نسل های بعد به خوبی منتقل نماییم.
شهرام مهدوی مطلق
فرماندار بویراحمد