سد ابریز مرزی برای پایان به گوجه چینی زنان کهگیلویه در خوزستان / گاومیش مهمتر است یا انسان/ مجلس در راس امور ؛ نتیجه سفر دکتر قالیباف چه شد
سد ابریز مرزی برای پایان به گوجه چینی زنان کهگیلویه در خوزستان / گاومیش مهمتر است یا انسان/ مجلس در راس امور ؛ نتیجه سفر دکتر قالیباف چه شد
سد آبریز که سالها به مناقشه ی گروه ها و احزاب سیاسی کهگیلویه ، خوزستان و برخی نیروهای کشوری تبدیل شده ، اولویت اصلی استاندار کهگیلویه و بویر احمد در سفر ریاست جمهوری شده است

 

به گزارش پایگاه خبری ندای امت ، سد آبریز که سالها به مناقشه ی گروه ها و احزاب سیاسی کهگیلویه ، خوزستان و برخی نیروهای کشوری تبدیل شده ، اولویت اصلی استاندار کهگیلویه و بویر احمد در سفر ریاست جمهوری شده است.

سد ابریز با پوشش دهی بخش عظیمی از زمین های بکر و کشاورزی دشت های آن حوزه موجب میشود اشتغالزایی خوبی را به دنبال داشته باشد.

دلایل و اهداف احداث سد ابریز که بیشتر موافقان و مسئولان استان کهگیلویه بیان کرده‌اند در دانشنامه ی ازاد آمده است ،

اهداف اولیه

عملیات احداث سد آبریز با هدف تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی منطقه دهدشت، چرام و لنده در استان کهگیلویه بویراحمد می‌باشد. همچنین قرار است این سد برای ۲۰–۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کهگیلویه و چرام آب تأمین شود.

با ساخت این سد، آب به‌صورت ثقلی (بدون پمپاژ) از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

نبودن منابع آبی مطمئن برای استفاده و ناترازی بارش‌ها
در استان کهگیلویه هرساله حدود ۸٫۵ میلیارد متر مکعب روان آب جاری می‌شود که تاکنون زیرساخت مناسب برای استفاده از این آبها فراهم نشده‌است.
همچنین اکثر این روان‌آب‌های استان در ۴ ماه جاری می‌شوند، در حالی که بیشتر مصرف آب در هشت ماه دیگر است که شاهد کمترین بارش یا عدم بارش هستیم و زیرساختی جهت مدیریت این ناترازی ساخته نشده‌است.

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده‌است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و به‌صورت آر سی سی اجرا می‌شود.

پیش از این قرار بود رئیس مجلس به یکی از مطالبات مهم مردم پاسخ دهد

به نقل از فارس ، نماینده کهگیلویه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای قالیباف در سفری که به حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ داشتید مهمترین مطالبه مردم احداث سد آبریز که دارای ابلاغیه تخصیص از وزارت نیرو و همچنین اخذ مجوزهای لازم بود را شنیدید اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پشت پا به امیدی که شما در دل مردم ایجاد کردید بود و فضای ملتهبی ایجاد کرد.

نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه کارشناس مرکز پژوهش‌ها کوچکترین زحمتی برای بررسی حداقلی سد آبریز نداد، گفت: هر چه سریعتر سفر کارشناسی انجام و جواب قانع کننده و روشنگری پیرامون سد آبریز داده شود.

حال با سفر ریاست جمهور، سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه وبویر احمد امید دیگری در دل مردم تازه کرده و اولین مطالبه خود در سفر ریاست جمهوری را سد ابریز عنوان کرده است .

از سالهای گذشته تا کنون مجلس و دولت دو مکمل هم هستند و اگر به طور واقعی به عمق مجلس و دولت نگاه کنیم در انتصابات و ادعای قدرت مجلس در راس امور بوده و اکثر مدیران کشوری و استانی به واسطه نمایندگان انتخاب میشوند و به ضرس قاطع میتوان گفت توان مجلس بیشتر از دولت است .

باید ببینیم این مطالبه نزد رئیس جمهور در اولویت است، یا مجددا کار به بازی مجلس ، گاومیش و دشت های تشنه کهگیلویه و گوجه چینی زنان کهگیلویه در خوزستان میرسد .