شهامت : یک خانم نباید به خود اجازه دهد وقتی سونوگراف خانم وجود دارد، نزد سونوگراف آقا برود
شهامت : یک خانم نباید به خود اجازه دهد وقتی سونوگراف خانم وجود دارد، نزد سونوگراف آقا برود
انجام سونوگرافی زنان نزد مردان همواره با انتقادهایی از سوی برخی از شهروندان روبه رو می شد ولی حداقل تا امروز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفت

انجام سونوگرافی زنان نزد مردان همواره با انتقادهایی از سوی برخی از شهروندان روبه رو می شد ولی حداقل تا امروز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفت.

به گزارش ندای امت به نقل از روشن خبر، زنان نسبت به اینکه سونوهای خود را و به خصوص سونوهایی مانند واژینال را مجبورند به پزشک مرد مراجعه کنند نگران هستند و می گویند که حاضریم سونو ندیم ولی نزد یک مرد نرویم.

در این رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد  گفت: در سطح شهر چند خانم «سونوگرافیست» داریم، کسانی که می‌خواهند، می‌توانند به خانم مراجعه کنند.

محمود شهامت بیان کرد: اگر در شهری فقط یک پزشک آقا وجود داشته باشد، اخلاق حکم می‌کند که این پزشک مرد باید منشی «خانم» داشته باشد، اما در یاسوج چون چهار نفر خانم «سونوگرافیست» داریم، خانم‌ها می‌توانند به پزشک‌های زن مراجعه کنند.

وی ابراز کرد: نیاز نیست که به پزشک مرد مراجعه کنند، همچنین سونوگرافی واژینال از طرف پزشک مرد به هیچ وجه انجام نمی‌شود.
او گفت که به طور حتم این موضوع را پیگیری می‌کنم، حتی بیمه نیز سونوگرافی واژینال را از پزشک «مرد» قبول نمی‌کند.

شهامت عنوان کرد: اگر هم چنین چیزی انجام گرفته است، قانون نگفته است که پزشک مرد نمی‌تواند چنین کاری را انجام ندهد، ولی ما به خاطر تعهدات اخلاقی این موضوع را متذکر می‌شویم.

وی ادامه داد: هم اینک در شیراز پزشک مرد متخصص زنان داریم، فوق تخصص نازایی داریم، پس قانون چنین موضوعی را منع نکرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: یک خانم نباید به خود اجازه دهد وقتی سونوگراف خانم وجود دارد، نزد سونوگراف آقا برود.

وی تأکید کرد: اگر خانمی به خاطر شلوغ بودن مطب سونوگرافی زنان به پزشک مرد مراجعه می‌کند، به طور حتم باید به سامانه نوبت دهی هم مراجعه کند، برایشان نوبت رزرو می‌کنیم.

یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که در بیماری‌های زنان تشخیص به موقع بیماری‌های زنان می‌باشد که قادر است از مبتلا شدن به بیماری‌های زنان و انواع سرطان‌های خاص در زنان پیشگیری کند. سونوگرافی واژینال به جراح کمک چشمگیری می‌کند تا همه موارد موجود در واژن و رحم و نواحی لگن بررسی شود. به همین دلیل به آن سونوگرافی واژینال گفته می‌شود چون به وسیله واژن می‌توان این اعضا را مشاهده کرد. استفاده از این سونوگرافی هیچگونه خطری ندارد و روشی معمولاً غیر تهاجمی است.

روش‌های رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهر‌ها وجود دارد که گزینش و مراجعه به آن‌ها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.