فرماندار چرام : جامعه ای که شادی درآن نباشد عقل هم خوب کار نمی کند/ خودکشی و طلاق آسیب های اجتماعی تهدید کننده چرام
فرماندار چرام : جامعه ای که شادی درآن نباشد عقل هم خوب کار نمی کند/ خودکشی و طلاق آسیب های اجتماعی تهدید کننده چرام
فرماندار چرام گفت :ماها مسئول هم نام و‌نان و امنیت مردم هستیم و باور من این است جامعه ای شادی در آن نباشد در واقع «چه شادی بکاهد ؛بکاهد روان خرد گردد اندر میان ناتوان » و به تبع آن عقل هم خوب کار نمی کند

فرماندار چرام گفت :ماها مسئول هم نام و‌نان و امنیت مردم هستیم و باور من این است جامعه ای شادی در آن نباشد در واقع «چه شادی بکاهد ؛بکاهد روان خرد گردد اندر میان ناتوان » و به تبع آن عقل هم خوب کار نمی کند.

آسیب های اجتماعی طلاق و خودکشی این روزها بر آسمان شهر چرام سایه غمباری انداخته و آمارها روند صعودی دارد.

به گزارش ندای امت ؛شهرستان چرام به لحاظ موقعیت طبیعی و همچنین فرهنگی و اجتماعی از دیرباز مورد توجه بوده و به یک شهر فرهنگی در استان معروف است.

اما این روزها صحرای چرام و شهر چرام فضای غمگینی دارد و دیگر نه شوری برای حضور دیده می شود و نه خبری از شادی و شعف و موسیقی محلی

در این هیاهوی انتخابات در فضای مجازی یک فیلم از زمان شهرستان شدن چرام منتشر شد و شادی مردم همراه با لباس محلی؛موسیقی محلی نشان می دهد که هر گاه برای این مردم فضایی بوجود بیاید و کاری عام المنفعه در راستای توسعه و رفع معضلات و مشکلات مردم انجام شود مردم این شهر و دیار هم شادی خود را بروز می دهند.

برای بررسی علل و عوامل افزایش آسیب های اجتماعی در شهرچرام بویژه در دو موضوع خودکشی و طلاق با سید عبدالرحمان توفیقیان فرماندار چرام که اتفاقا سوابق مدیریتی مرتبط با همین آسیب ها از جمله مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل زندان های چهارمحال بختیاری دارد به گفت و گو نشستیم که در ادامه می آید.

سوال اول در خصوص فضای غمبار چرام و افزایش خودکشی در چرام و راهکارهای کاهش این معضل پاسخ داد.

فرماندار چرام:جامعه ما بیشتر ذهنش ؛ذهن لاهوتی است و بیشتر دوست داریم ماورایی و از بعضی چیزها به دید تابو نگاه می کنیم و قبرستان را محلی برای عبرت و نشاط نمی بینیم و صرفا به عنوان محلی برای درد دل و بیان احساسات و عواطف سرکوب شده در درون می بینیم

ما باید تلاش کنیم که این فضا عوض شود و شرایطی که ما داریم نگران کننده است بویژه در بحث آسیب های اجتماعی و خودکشی که بیشتر نوجوانان ما در معرض خطر هستند و می طلبد دستگاه های مرتبط با جوانان از قبیل ورزش و جوانان ؛آموزش و پرورش و در حوزه های هنری دست به کار شوند وواقعا کاری صورت گیرد و این فضا عوض شود.

فرماندار چرام گفت :ما تاکنون ۴نشست در حوزه آسیب های اجتماعی در شهرستان برگزار کردیم و نشست با معتمدین و اعضای شورای اداری و دستگاه های مرتبط با آسیب های اجتماعی

صبح خرد:آقای فرماندار خروجی نشست با معتمدین چه بوده در بحث کاهش آسیب های اجتماعی و تیراندازی در مراسمات ؟

توفیقیان:خروجی یک موضوعی که در تدوام زمان بخشی از فرهنگ بوده و در کوتاه مدت نباید انتظار داشت.

صبح خرد:در مراسمات عزا علیرغم نشست با معتمدین ولی تیراندازی ها رو به افزایش هست که گاها احساس می شود میدان جنگ هست .

فرماندار چرام:قبول دارم و باید افراد صاحب نظر و تازه نفس در کنار هم مباحث کارشناسی به صورت فنی و علمی و بیان این موضوع که این اقدامات عواقب تلخی دارد و در نهایت استفاده از قوه قهریه استفاده کردیم.

چند وقتی است که گاه و بیگاه در مراسمات تیراندازی رواج پیدا کرده که باید با انگاره های منفی فرهنگی مبارزه کرد.

صبح خرد:اعتبارات حوزه آسیب های اجتماعی چرام چه مقدار بوده و چند سازمان مردم نهاد در این موضوع فعالیت می کنند. ضمن اینکه اعتبارات فرهنگی ناچیز است و امام جمعه چرام در خطبه های این هفته بیان کردند که اعتبارات فرهنگی ناچیز است .

پاسخ فرماندار چرام:خیلی اعتقادی به این ندارم که حتما مسائل فرهنگی با صرف هزینه های زیاد مالی تدارک دیده شود.

خیلی ضرورت ندارد که اگر کاری صورت بگیرد الزاما بگویم پول می خواهیم.اگر اصل موضوع را فراموش کنیم و بپردازیم به برنامه ای که هزینه ناهار و کیفیت آن که فرع برنامه بیش از اصل آن است.

نهادهایی هستند که فعالیت می کنند و این فضا از طرف فرمانداری وجود دارد که فعالیت ها ساماندهی شود و از تصدی گری دولت کاسته شود.

صبح خرد:جشنواره لاله های واژگون در ساورز چرام برگزار شد علیرغم صرف هزینه ها ولی یکی از بخش های مهم این جشنواره که موسیقی محلی در فضای طبیعی بود حذف شد و عملا اجرا نشد در صورتی که می توانست جذابیت و تأثیرگذاری بیشتری در معرفی این جشنواره داشته باشد که همین موضوع برمی گردد به بحث فضای غمبار چرام و عدم توجه به شادی و نشاط مجاز می باشد در حالیکه در یاسوج مرکز استان و در کنار ساختمان استانداری و نهاد نمایندگی ولی فقیه در مرکز استان جشنواره موسیقی محلی از سراسر کشور در یاسوج برگزار می شود. که موجب جذب گردشگر و ایجاد فضای متنوع و آشنایی نسل جوان با موسیقی و سنن مختلف ایران زمین می شود چرا در چرام اینقدر سخت گیری می شود به اجرای موسیقی محلی ؟

توفیقیان (با خنده)چرام شما هستید سخت می گیرید ما سخت نمی گیریم.

به عنوان یک رسانه فارغ از بحث ژورنالیستی پرداخته شود و واقعیت امر همین است .

فرماندار چرام گفت :ماها مسئول هم نام و‌نان و امنیت مردم هستیم و باور من این است جامعه ای شادی در آن نباشد در واقع «چه شادی بکاهد ؛بکاهد روان

خرد گردد اندر میان ناتوان »

و به تبع آن عقل هم خوب کار نمی کند.

فرماندار با خنده(چون ضبط می کنی نمی توان همه چیز را گفت )

و باید ما خیلی عمیق تر به موضوعات نگاه کرد ما نه مخالف شادی هستیم و این اتفاقات خوشایند باید به خوبی مدیریت شود که پرونده آن برای همیشه بسته نشود.

کارهای فرهنگی باید گام به گام جلو رود و گام اول باید به زیرساخت ها بپردازیم .

چرا فضا غمگین است؟

چون ما فضایی نمی بینیم به غیر از قبرستان که مردم بروند .

ما باید پارک کودک و بانوان و زیرساخت های فرهنگی ایجاد شود. و گاه و بیگاه به مناسبت های شادی صورت گیرد که قطعا تاثیر دارد و در روح و روان مردم بازتاب خوبی دارد و ما تلاش می کنیم یک روز به نام «روز چرام»نامگذاری شود و‌ در تقویم شهرستان ثبت شود.

فرماندار چرام گفت :مردمی که این همه آمادگی دارند برای حضور در برنامه های مختلف می توان از این انگیزه استفاده کرد و چیزهای دیگری هم در شهرستان نهادینه شود که بستر آن مردمی است

در موضوع ساورز مردم می خواستن و مطالبه مردمی است و بعضی روز شماری می کنند که اردیبهشت برسد .

البته پارسال با یک کم و کاستی های برگزار شد و امیدواریم در سال جدید با یک پشتکار بیشتری و بهتری دنبال شود.

صبح خرد:آقای فرماندار مردم احساس می کنند و می گویند تلاش مجموعه نهادهای حاکمیتی و دولتی در شهرستان چرام برای مناسبت هایی که مربوط به عزدارای هاست بیشتر از برگزاری مناسبت های که ملی و شاد هستند که علاوه بر آن فضای غمگینی در شهر حاکم است که البته هر کدام در جای خود لازم است اما می بایست تناسبی باشد .

یا در خصوص حمایت از جوانان و ورزشکاران که مقام های استانی و کشوری کسب می کنند به عنوان مثال تیم بانوان فوتبال روستایی گره ای قهرمان استان می شود. و در کشور مقام سوم کسب می کنند و ۴بازیکن این تیم به تیم ملی دعوت می شوند و خانم گل مسابقات کشوری از چرام می باشد اما متاسفانه دریغ از یک بنر تقدیر و تشکر و یا استقبال از این تیم که باعث دلسردی ورزشکاران و جوانان می شود وقتی به این مسائل در کنار هم نگاه کنی متوجه می شویم که در حوزه های اداری شهرستان مسائل روز و مرتبط با جوانان کمتر تجزیه و تحلیل صورت می گیرد و بی توجه هستند .

فرماندار چرام:نکات مهمی است و قبول دارم که برخی وظایف و ماموریت ها به خوبی عمل نمی شود و معطل هستند این مسابقات را پیگیری کردم و به مدیر ورزش و جوانان هم گفتم یک مراسم تشکیل گردد خب متاسفانه چه بگویم!!

مردم این حق را دارند که صدای بعضی اتفاقات به خوبی باید بیان شود و زده شود.

شاید یکی از دلایل این که برخی موارد به آسیب های اجتماعی منتهی می شود و ما در تلاش هستیم از این مشکلات فاصله بگیریم و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

فرماندار چرام گفت ما گام هایی برداشتیم و مقایسه کنیم با گذشته روند رو به تغییر است و در بحث طلاق آمارها واقعی نیست و از سایر شهرستان ها در چرام بنا به دلایلی ثبت می شود .

در حوزه طلاق و خودکشی با توجه به پیوستگی شهرستان هنوز قبح این آسیب های اجتماعی وجود دارد و ما تلاش می کنیم از ظرفیت ها و اورژانس اجتماعی و راه اندازی صدای مشاور این مشکلات کاهش پیدا کند.

فرماندار چرام بیان کرد.علیرغم همه تلاش ها ما انتظار داریم نباید اینطور باشد و سعی می کنیم که این آسیب ها کمتر شود.

مسئول باید گوش شنوا و زبان گویا جهت شنیدن و اجابت خواسته های مردم داشته باشد و این قطعا تاثیر گذار است.

در کنار این مسایل و پیگیری ها نباید از نقش خانواده و تربیت فرزندان غافل شد خصوصا اینکه فضای مجازی یک عاملی هست که می تواند تاثیر داشته و باید پدر و مادرها بیشتر از این مواظب باشند و معلوم نیست آبشخور آنها در گوشی کجاست.

به گزارش ندای امت ؛مشکلات اقتصادی و تورم بالا یکی از دیگر از عوامل اصلی خودکشی و طلاق می باشد که بنیان خانواده ها را تهدید می کند./صبح خرد