طرح جامع تنش آبی استان تدوین شود
طرح جامع تنش آبی استان تدوین شود
علی محمد احمدی در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: طرح جامع تامین، مدیریت و تنش آبی استان در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای همه شهرهای استان و روستاها تدوین شود

به گزارش پایگاه خبری ندای اُمّت:

استاندار تاکید کرد: در تهیه طرح تنش آبی و یا پروژه راهبردی آب استان، وضعیت موجود روان آبها، آبهای زیرسطحی و آبهای مهار شده استان به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته شود، بطوریکه با عملیاتی کردن طرح، تامین آب و مدیریت آن در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گام به گام و با هم به پیش بروند.
احمدی با بیان اینکه در شرایط تنش آبی کنونی صرفا نباید به شرایط فعلی متمرکز شد و از آینده غافل ماند، اظهار داشت: منابع آبی متعلق به دولت است و در شرایطی که مردم در برخی مناطق مشکلات کمبود آب شرب را دارند، ضرورتی به کشت محصولات آب بر مانند برنج و یا مزارع پرورش ماهی نیست.
استانداربا تاکید براینکه، هیچ مشکلی برای مردم در خصوص کمبود آب در مناطق شهری و روستایی نباید باشد، تصریح کرد: باغاتی که در استان در معرض خشک شدن هستند با تانکر و یا پمپاژ آبرسانی شوند تا از این شرایط عبور کنیم.
وی با اشاره به اینکه، متاسفانه در گذشته هیچ تعریف جامعی و یا پیش بینی علمی در خصوص استفاده  و مدیریت منابع آبی استان صورت نگرفته، گفت: اکنون باید تلاش کنیم با یک برنامه فشرده از این شرایط خارج شویم.
استاندار تاکید کرد: گزارشات مکرر از سوی جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و آب فاضلاب شهری، روستایی و عشایری  در خصوص وضعیت آب و مشکلات آبی مردم و مناطقی که تنش آبی دارند و اینکه چه اقداماتی انجام شده به استانداری ارائه شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم گفت: از یک هزار و ۵۶۷ روستای استان ۲۳۱ روستا به دلیل کمبود منابع آب در آن منطقه دچار تنش آبی هستند.
عزیز فیلی افزود: برای رفع مشکلات آنها همه تلاش ها بکار بسته شده و آبرسانی از طریق شبکه و یا تانکر در حال پیگیری و انجام است.
وی یادآور شد: در استان طرح ها و پروژه های خوبی در حوزه آبرسانی در بخش آب آشامیدنی، کشاورزی و فضای سبز در دست اجرا می باشد که با بهره برداری از آنها قطعا عمده مشکلات تنش آبی استان برطرف خواهد شد.