بازدید دبیر فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از محل جشنواره ”مال و بار” در دیشموک
بازدید دبیر فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از محل جشنواره ”مال و بار” در دیشموک
دبیر فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از جایگاه و محل برگزاری نخستین جشنواره “مال و بار” در دیشموک بازدید کرد

به گزارش پایگاه خبری ندای اُمّت،دبیر فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از جایگاه و محل برگزاری نخستین جشنواره “مال و بار” در دیشموک بازدید کرد.
محمد رسول کلهر در سفر شبانه ای که به دیشموک داشت با اشاره به اهمیت فرهنگ بازی های بومی محلی گفت : این بازی ها در روستاها باید احیا شود که همکاری همگانی را می طلبد تا شناسایی شوند و به ثبت ملی برسند .

وی افزود در جشنواره “مال و بار” که با موضوع و در محوریت اصلی مسابقات بومی و محلی به میزبانی دیشموک برگزار خواهد شد ، استان‌های فارس ، بوشهر ، اصفهان ، خوزستان ، چهارمحال بختیاری و هرمزگان شرکت خواهند کرد .

ایشان اظهار داشت : بازی های بومی و محلی در کنار آیین های دیگر نماد و سمبل فرهنگ غنی و اصیل هر منطقه به شمار می‌روند که با همکاری و تلاش مسئولین استانی ، شهرستانی و منطقه ای باید احیا و حفظ شوند و نباید بگذارند این سرمایه فرهنگی و میراث معنوی به فراموشی سپرده شود.

وی در ادامه افزود : برگزاری این جشنواره می‌تواند از ابعاد مختلف در اقتصاد و فرهنگ این منطقه تاثیرگذار باشد و سبب درآمدزایی و توسعه گردشگری می شود .

کلهر بیان کرد : در کنار بازی‌های بومی و محلی ، غرفه‌هایی در نظر گرفته شده که روستاییان و عشایر این منطقه می‌تواند علاوه بر فروش محصولات ، آثار و صنایع دستی منطقه خود را در معرض دید علاقمندان بگذارند و زنان نیز می توانند به پختن نان و غذاهای سنتی و اجرای آداب و رسوم این منطقه بپردازند .

ایشان در حاشیه این بازدید از رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و متولیان امامزاده میرسالار (ع) جهت همکاری برای مکان اسکان و اقامت مهمانان تقدیر و تشکر کرد .

رئیس هیئت ورزش روستایی و عشایری استان که در این سفر همراه کلهر بود با اشاره به لزوم توسعه ورزش‌های بومی و محلی اظهار داشت : اگر مسئولین همکاری کنند می‌توان فرهنگ اصیل این منطقه را احیا و اثبات کرد .

همت پور از همه ادارات و نهادهای دولتی اعم از ؛ فرمانداری ، بخشداری ، اداره امور عشایری ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میراث فرهنگی ، شهرداری ، شوراهای اسلامی شهر و روستا ، دهیاران بخش ، فرهنگیان ، هلال احمر ، کمیته امداد ، بسیج و … جهت احیا و ارزش‌های فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه و ترویج آن درخواست همکاری کرد.

ایشان ضمن اشاره به نقش زنان و توانمندی‌های آنان در جامعه گفت : با توجه به اینکه در گسترش فرهنگ هیچ گونه محدودیتی نباید وجود داشته باشد ، باید نقش زنان پررنگ‌تر شود و استعدادها ، پتانسیل ها و ظرفیت های این قشر از جامعه که در ترویج فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه نقش بسیار مهمی دارند شناخته شود .

وی افزود با توجه به اینکه تاکنون قریب به ۶۰ بازی بومی و محلی در استان شناسایی شده و برای ثبت ملی برخی از این بازیها منتظر مجوز از میراث فرهنگی هستیم انتظار می رود که با تلاش همگانی و همکاری مسئولین این بازیها را شناسایی و نگذاریم به فراموشی سپرده شوند.

رکان رئیس ورزش روستایی و عشایری شهرستان کهگیلویه نیز که در این سفر ، دبیر فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور را همراهی کرده بود به چگونگی برگزاری این بازیها اشاره داشت و گفت : این بازیها در دو بخش آقایان و بانوان در رشته‌های چوب کشی ، دال پلان (کلکله برد) ، هفت سنگ مهارتی ، دوزپا ، هفت دور گوش می باشند که با شرکت ورزشکاران هفت استان به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار خواهد شد.

برمال رئیس هیات ورزش روستایی عشایری بخش دیشموک هم گفت : جشنواره “مال و بار” برای نخستین بار در دیشموک با حضور جعفری رئیس فدراسیون ورزش روستایی کشور در روزهای ۵ و ۶ تیرماه ۹۸ برگزار خواهد شد.

این هیات ورزشی ضمن بازدید از جایگاه و محل برگزاری جشنواره از خوابگاه و اقامتگاه ورزشکاران دیدن و ابراز رضایتمندی کردند .