نشست خبری در دادگستری چرام /تبیین جایگاه و عملکرد دستگاه قضایی
نشست خبری در دادگستری چرام /تبیین جایگاه و عملکرد دستگاه قضایی
رئیس دادگستری شهرستان چرام بابیان اینکه شورای فرهنگ عمومی در راستای تکریم مقام قضات و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم شهید بهشتی در سال 73 یکم تا هفتم تیر را به نام هفته قوه قضائیه تثبیت کردند.

به گزارش پایگاه خبری ندای اُمّت، به مناسبت هفته قوه قضائیه نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس دادگستری و دادستان چرام تشکیل شد .

 

رئیس دادگستری شهرستان چرام بابیان اینکه شورای فرهنگ عمومی در راستای تکریم مقام قضات و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم شهید بهشتی در سال 73 یکم تا هفتم تیر را به نام هفته قوه قضائیه تثبیت کردندافزود:در همین راستا یکی از برنامه های دستگاه قضایی تبیین جایگاه و عملکرد دستگاه قضایی است .

رئیس دادگستری چرام بیان کرد:با توجه به جایگاه دستگاه قضا وظایف سنگینی که در قانون اساسی به عهده قوه قضائیه گذاشته شده همان وظایف، جایگاه دستگاه قضایی را نشان میدهد.

وی اظهار کرد:دستگاه قضایی هرچند در ظاهر یکی از قوای سه گانه هست ولی نقش بسیار مهمی دارد در دوام و سلامتی روند اجرایی کشور و تاثیر گذار است ،تاجایی که همه اطلاع دارند اقتدار نظام به اقتدار دستگاه قضایی است.

وی گفت:وظایف مهمی که در قانون اساسی برعهده دستگاه قضایی هست یکی نظارت براجرای قوانین ، پیشگیری از وقوع جرم ، احیای عدالت و دفاع از حقوق عامه که این وظایف باعث شده دستگاه قضایی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

رئیس دادگستری چرام تصریح کرد: در دستگاه قضایی حجم سنگینی از کارها انجام میشود و ضرورت دارد هم دستگاه قضا و هم اصحاب رسانه این حجم از کار را ان طور که هست منعکس نمایند.

احمدی افزود: اطلاع رسانیها باعث کاهش فاصله دستگاه قضا و مردم و موجب اعتماد مردم میشود و در ارزیابی کلی مردم تاثیر گذار است و اگر مردم سختی کار دستگاه قضایی را ببینند توقعات مردم کمتر خواهد شد.

وی اظهار کرد : در جامعه ما مشاهده میشود هنوز فرق بین دادسرا و دادگاه شناخته نیست و انتظار از اصحاب رسانه این است که بخشی از وقت خود را صرف این موضوع کنند که مردم حداقل یک آشنایی کلی از دستگاه قضایی داشته باشند.

احمدی در ادامه بابیان اینکه رسانه ها میتوانند با فرهنگ سازی میان جامعه یکی از عوامل کاهش جرم باشند افزود : این ظرفیت وجود دارد رسانه ها به کمک دستگاه قضایی بیایند و بحث فرهنگ در جرم نقش مستقیمی دارد و رسانه ها در زمینه فرهنگ ، سبک زندگی مردم و پیشگیری از وقوع جرم با دادگستری انطور که باید کمک کنند.

احمدی اظهار کرد: تراکم پرونده ها در شهری مثل چرام زیاد بوده ودر سال 97بیش از هشت هزار ثبت پرونده داشتیم و پرونده هایی وجود دارد که امکان مصالحه و سازش از طریق ریش سفیدان و … وجود دارد که این پرونده ها علاوه براینکه وقت گیر است باعث میشود پرونده های مهمتر مدت زمان بیشتری رسیدگی شود.

رئیس دادگستری چرام گفت: مبحث دیگر فرهنگ ترافیک است که تصادفات در شهرچرام زیاد شده علاوه بر آثار برخانواده ها بر حاکمیت و دولت تاثیر گذار است و مطالبه گری در. زمینه اصلاح راهها ، نظارت پلیس بر رانندگی قطعا اصحاب رسانه میتوانند در این مورد نیز کمک کنند .

وی افزود : در بحث مواد مخدر موضوعی که جادارد رسانه ها تلاش جهت اگاهی سازی مردم خصوصا جوانان و دانش اموزان جهت پیشگیری از این جرم نمایند و در بحث نزاع های دسته جمعی نیز باید ساختاری بوجود آورند که نزاع ها کاهش پیدا کند.

این مسئول گفت : در بحث طلاق بررسی ها نشان از ازدواج های نادرست است چنانچه در زمینه ازدواج سخت گیری بیشتری باشد خیلی از این ازدواجها که منجر به شکست میشود تشکیل نمیشود و ازدواجها باید هدفمند باشند.

وی گفت: در امار شهرستان چرام در سال گذشته  هشت هزار پرونده ثبت شد که دویست پرونده در زمینه طلاق بوده و در بحث منابع طبیعی بیش از سیصد و شصت فقره پرونده داشتیم و در بحث تصادفات حدود صد و هشتاد فقره پرونده تشکیل شد که به نسبت امار زیادیست و با فرهنگ سازی قابل کاهش است.