پیش بینی یک اصولگرا از کابینه آیت الله رئیسی
پیش بینی یک اصولگرا از کابینه آیت الله رئیسی

به گزارش ندای امت به نقل از خبر آنلاین ، ناصر ايماني از چهره هاي سياسي اصولگرا بر اين باور است که رييسي کابينه اي جناحي تشکيل نخواهد داد بلکه افرادي انتخاب کرده که در درجه اول شايسته هستند و دوم اينکه اشتهار به لحاظ سياسي و جناحي ندارند. در ميان گمانه هاي مطرح شده […]

به گزارش ندای امت به نقل از خبر آنلاین ، ناصر ايماني از چهره هاي سياسي اصولگرا بر اين باور است که رييسي کابينه اي جناحي تشکيل نخواهد داد بلکه افرادي انتخاب کرده که در درجه اول شايسته هستند و دوم اينکه اشتهار به لحاظ سياسي و جناحي ندارند.

در ميان گمانه هاي مطرح شده در روزهاي اخير محمد مخبر شانس بيشتري براي معاون اولي دارد، برخي خبرها نيز حکايت از حضور اميرعبداللهيان در وزارتخارجه دارد. گمانه هايي که ناصر ايماني فعال سياسي اصولگرا در گفتگو با خبرگزاري خبرآنلاين تاييد مي کند و مي گويد« رييسي کابينه اي جناحي تشکيل نخواهد داد بلکه افرادي انتخاب کرده که در درجه اول شايسته هستند و دوم اينکه اشتهار به لحاظ سياسي و جناحي ندارند. »

ايماني اشاره مي کند که رييسي چند نفر از مديران ارشد دولت روحاني را هم در اين دولت ابقاء مي کند. او مي گويد رييسي بايد به مسائل و موضوعات کلان کشور بپردازد از اين رو ممکن است مدلي از معاون اولي را بپذيرد که در آن نقش اجرايي بيشتري به معاون اول بدهد.

مشروح گفت و گو با ناصر ايماني از چهره هاي سياسي اصولگرا را مي خوانيد؛

*****

*آقاي ايماني! پيش بيني و ارزيابي شما از چينش کابينه رييسي چگونه خواهد بود؟ با توجه به گمانه زني هايي که تا امروز مطرح شده است.

هنوز چينش کابينه رييسي اعلام نشده و فقط معاون اولي مخبر به عنوان شايعه مطرح شده است. همه اينها پيش بيني است اگر آقاي رييسي امروز ليست کابينه اش را به مجلس ارائه دهد يقينا اسامي وزرا و کابينه نيز مشخص مي‌شود.

کابينه رييسي به هيچ کدام از طيف هاي اصولگرا تکيه ندارد

با توجه به شايعات و اخبار درباره کساني که ممکن است در معرض وزارت باشند، فکر مي کنم رييسي کابينه اي چيده که از لحاظ سياسي به هيچ کدام از طيف هاي مختلف اصولگرا تکيه ندارد اين نکته مهمي است چون برخي قبل از اينکه رييسي بخواهد رييس جمهور شود تا بعد از رييس جمهورشدنش، اين نگراني را مطرح مي کردند که مثلا کابينه ايشان نزديک به فلان طيف اصولگرا خواهد بود در حالي که ظاهرا اينطور نيست و به هيچ کدام ازطيف هاي اصولگرا، ايشان تکيه نکرده است.

ليست کابينه رييسي کاملا آزاد است

ليست کابينه رييسي کاملا آزاد است يعني حتي انتصاب جناحي هم ندارند. افرادي هستند که از نظر ايشان افرادي کارآمد و معتقد به مباني نظام و انقلاب هستند اينکه به لحاظ سياسي اصولگرا محسوب شوند اصلا اين گونه نيست يعني افراد براساس صلاحيت و شايستگي انتخاب مي شوند ممکن است رييسي شايستگي را اشتباه تشخيص داده باشد اما ايشان کابينه اي سياسي به معناي جناحي نچيده است.

۴،۵ نفر از دولت روحاني در کابينه رييسي حضور دارند

نکته دوم با توجه به خبرهايي که شنيده شده، اينکه ايشان تعصب خاصي نسبت به اينکه هر کسي در دولت قبلي بوده است حتما نبايد در اين دولت باشد، نداشته است از اين رو  تصور مي کنم ايشان از مديران ارشد دولت قبلي حدود ۴، ۵ نفر را در سمت خودشان حفظ کند.

دليل تاکيدم بر اين موضوع اين است که اين موضوع بسيار مهم است چون در سال ۹۲ که آقاي روحاني به عنوان رييس جمهور انتخاب شد هيچ کدام از اعضاي دولت قبلي را به کار نگرفت آنهايي که مدعي بودند دولت نبايد اتوبوسي بيايد و اتوبوسي ببرد و فقط نگاهش به مسائل جناحي باشد و اصلا شايستگي را در نظر نگيرد ، وقتي به قدرت رسيدند دقيقا همين کار را انجام دادند.

*شايد وزراي قبلي شايستگي حضور در کابينه را نداشتند که در کابينه قرار نگرفتند…

خير. اين نادرست است به هر حال از ميان ۳۰ نفر مديران ارشد اعم از وزير و معاون وزير در کابينه و کساني که در دولت احمدي نژاد حضور داشتند آيا هيچ کدام اين شايستگي را نداشتند؟ از معاونين رييس جمهور گرفته تا دبير شوراي عالي امنيت ملي که آقاي روحاني آنها را در کابينه اش به کار گيرد.

اما آقاي رييسي اين گونه نيست و نه در حد يکي، دو نفر بلکه من پيش بيني مي کنم در حد ۵، ۶ نفر از مديران ارشد دولت قبلي را دوباره در اين دولت ابقا مي کنند که نکته مهم و قابل توجهي است.

افراد انتخاب شده توسط رييسي جناحي و سياسي نيستند

*فکر مي کنيد آقاي رييسي در چينش کابينه تسليم سهم خواهي ها خواهد شد يا ….؟

ظاهرا براساس اخباري که شنيده مي شود که روزهاي آينده آقاي رييسي کابينه را معرفي خواهد کرد خواهيم ديد که ايشان به هيچ کدام از طيف ها و مجموع جريان اصولگرا توجهي نکرده بلکه به شايستگي توجه کرده است يعني کساني را انتخاب کرده که اصلا نمي بينيم اينها قبل از اين صحنه هاي سياسي حضور داشته باشند و يا حتي از لحاظ سياسي اشتهار داشته باشند.

وزير آموزش و پرورش، وزير صمت و وزير ورزش و بسياري از وزراي ديگر قبل از اين به معناي جناحي اشتهار نداشتند که اصولگرا هستند.

وزير دفاع، وزير راه و دبير شوراي عالي امنيت ملي ابقاء مي شوند

* اشاره کرديد به حضور برخي وزراي روحاني در دولت سيزدهم، مديران ارشد روحاني که ممکن است در اين دولت ابقاء شوند چه کساني هستند؟

احتمالا آقاي رييسي وزير دفاع، وزير راه و شهرسازي و دبير شوراي عالي امنيت ملي را ابقاء مي کند و دو سه نفر ديگري هم مطرح هستند که در مسئوليتشان ابقاء مي شوند. 

عملکرد مخبر به اين بستگي دارد که رييسي چه نقشي به او بدهد

* به نظر مي رسد معاون اولي آقاي مخبر قطعي شده، با توجه به نقش مکملي که دارند آيا مي تواند بازوي اجرايي خوبي براي دولت رييسي باشد؟

در واقع به اين موضوع بستگي دارد که آقاي رييسي مي خواهد چه نقشي به معاون اولش بدهد. ما مدلي از معاون اولي در دولت مرحوم هاشمي رفسنجاني داشتيم که مرحوم آقاي دکتر حبيبي مسئوليت اجرايي و عملي نداشت و همه کارها در اختيار مرحوم هاشمي بود و دکتر حبيبي عمدتا به عنوان معاون تشريفاتي رياست جمهوري بود و اين گونه به نظر مي رسيد.

در دولت هاي بعد يعني دولت خاتمي و احمدي نژاد نيز تقريبا کم و بيش از اين مدل تبعيت شد. يک مدل معاون اولي اين گونه باشد که مثلا آقاي رييسي به عنوان رييس جمهور، بسياري از امور اجرايي مربوط به کابينه اعم از هماهنگي بين وزرا و امور اجرايي مربوط به مسائل کشور را به معاون اول محول کند و شخص رييس جمهور به موضوعات و مسائل کلان کشور بپردازد و خودش را درگير مسائل اجرايي کابينه نکند چون کابينه کارهاي اجرايي جزئي دارد هماهنگي بين وزرا، يک پروسه زمانبري براي رييس جمهور است بنابراين مي تواند امور اجرايي و عمده کارهاي کابينه را به معاون اول محول کند و خودش به مسائل کلان بپردازد چون رييس جمهور در شوراهاي متعددي اعم شوراي عالي انقلاب فرهنگي و… و مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور دارد و بايد بين دولت و قوه قضاييه هم هماهنگي ايجاد کند. 

جلسه اقتصادي هماهنگي بين سران سه قوه هم دارد. آقاي رييسي مي تواند مدلي را که در ۳۰ سال گذشته رايج بوده بدين گونه که معاون اول تقريبا کمتر در امور اجرايي دخالت مي کرد را انتخاب کند مثل دولت دوم روحاني که آقاي جهانگيري نقش چنداني نداشت. بنابراين بايد ديد آقاي رييسي چه مدلي را انتخاب مي کند.

اميرعبداللهيان شانس بيشتري براي وزير امور خارجه شدن دارد

* اسامي  کساني را که براي وزارت خارجه مطرح مي شوند را چطور مي بينيد؟ علي باقري کني، اميرعبداللهيان و يا صفري ….

فکر مي کنم شانس اميرعبداللهيان بيشتر است.

کابينه رييسي کابينه اي معتدل است

*پيام کابينه رييسي به جامعه چقدر مهم است و پيش بيني مي کنيد کابينه، کابينه اي تندرو، ميانه رو و يا يکدست اصولگرا باشد؟ 

تعابير زيادي در اين باره به کار مي رود نمي دانم تندرو، ميانه رو چه کساني هستند من فکر مي کنم کابينه اي کاملا معتدل چيده شده به گونه اي که حتي مي توان گفت اين کابينه، کابينه اي غيرسياسي است يعني کابينه اي کاملا اجرايي و به دور از مسائل سياسي و جناحي است آنطور که از اسامي بر مي آيد.

کابينه حتي اشتهار به اصولگرا بودن به معناي جناحي ندارد  يعني  اکثريت بيش از دو سوم کابينه را نگاه کنيم قبل از اينکه به عنوان وزير معرفي شوند قبلا آنها را به عنوان يک چهره سياسي و جناحي نمي شناختيم. ممکن است اين گونه آنها را مي شناختيم که اصول انقلاب و نظام را قبول دارند يعني اصلاح طلب نبودند اما اصولگرا هم نبودند يعني تا اين حد کابينه غيرجناحي است.