هدایت خواه : ویژگی‌های شهید مدرس در جنبه‌های فردی و همچنین جنبه‌های سیاسی و اجتماعی برای همه نمایندگان یک ضرورت است
هدایت خواه : ویژگی‌های شهید مدرس در جنبه‌های فردی و همچنین جنبه‌های سیاسی و اجتماعی برای همه نمایندگان یک ضرورت است
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:قطعاً ویژگی‌های شهید مدرس در جنبه‌های فردی و همچنین جنبه‌های سیاسی و اجتماعی برای همه نمایندگان یک ضرورت است

به گزارش ندای امت به نقل از شبستان ، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:قطعاً ویژگی‌های شهید مدرس در جنبه‌های فردی و همچنین جنبه‌های سیاسی و اجتماعی برای همه نمایندگان یک ضرورت است.

 ستار هدایت خواه با اشاره به اینکه شهید مدرس از شهدای پیشتاز انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: این شهید بزرگوار به عنوان نماینده تراز انقلاب اسلامی بود.

 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نام گذاری روز مجلس اشاره کرد و گفت: دلیل نام گذاری این روز این است که نماینده در نظام جمهوری اسلامی باید الگوی آن شهید مدرس باشد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً ویژگی‌های شهید مدرس در جنبه‌های فردی و همچنین جنبه‌های سیاسی و اجتماعی برای همه نمایندگان یک ضرورت است.

هدایت خواه افزود: طبق قانون اساسی دو وظیفه مهم و اساسی مجلس که متاسفانه از این دو وظیفه گاهی غفلت صورت می‌گیرد، قانون گذاری و نظارت هستند.

نماینده ادوار هفتم و هشتم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه برنامه‌هایی که در نظام اداری ما و در همه عرصه‌های مدیریتی کشور اجرایی و عملیاتی می‌شود و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت که توسط دولت‌ها اجرا می‌شود، منبعث از قانونی بوده که در مجلس به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به تاکید حضرت امام خمینی (ره) بر «در راس بودن مجلس»، یادآور شد: در راس بودن مجلس به این دلیل است که چون حرکت همه ارکان نظام باید بر مبنای قانون باشد، قانون آن باید در مجلس تصویب شود و مصوبات مجلس شکل دهنده حرکت نظام و ارکان آن به سمت اهدافی است که باید اتفاق بیفتد و تحقق پیدا کند.

هدایت خواه تاکید کرد: اگر نمایندگان در این زمینه دقت کافی، مهارت کافی، اشراف بر نیازها و مبانی دینی و قرآنی برای تصویب قوانین را داشته باشند، این قوانین می‌تواند راهگشا باشد و ما را در رسیدن به اهداف موفق و سرعت آن را افزایش دهد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد وظیفه دوم مجلس را در بعد نظارتی دانست و گفت: مجلس باید کارگزاران نظام را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم طبق قانون در رای به وزرا انتخاب یا به صورت غیر مستقیم وزاریی که توسط مجلس رای اعتماد می‌گیرند افرادی که در سطوح پایین‌تر قرار می‌گیرند، نقش دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون انحرافی که رخ داده این است که گاهی نمایندگان در سطوح پایین‌تر نیز به صورت مستقیم دخالت می‌کنند که این سنخیتی با قانون ندارد.

هدایت خواه افزود: چون نمایندگان به وزرا رای اعتماد می‌دهند و حتی می‌توانند وزیر را در مقطعی استیضاح و عزل کنند، شکل‌گیری یک دولت و مجموعه‌ای از عناصر تاثیرگذار در هدایت عمومی جامعه که وزرا هستند، نمایندگان نقش آفرینی دارند.

نماینده ادوار هفتم و هشتم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس در بعد نظارتی هم جایگاه آن به اندازه‌ای است که می‌تواند عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، یعنی رئیس جمهور را به وی تذکر دهد، سوال و گاهی استیضاح و در شرایطی که رئیس جمهور شرایط لازم را نداشته باشد، مثل دوره‌ای که در اوایل انقلاب داشتیم، رای به بی‌کفایتی رئیس جمهور دهد.

وی با بیان اینکه مجلس می‌تواند در شکل‌گیری و اصلاح حرکت مدیران در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کند، گفت: این‌ها دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس هستند که البته متاسفانه در بحث تبلیغات انتخاباتی و سایر توقعاتی که برای مردم ایجاد می‌شود، تنها موضوعی که به آن کمتر توجه می‌شود همین دو وظیفه اصلی است و حتی اگر کسی گاهی از نماینده مجلس سوال می‌کند، در مورد وظایف اصلی او سوال نمی‌پرسد.

هدایت خواه یادآور شد: بنده که به مدت هشت سال توفیق نمایندگی مردم در مجلس را داشتم بارها این موضوع را تکرار کردم که حتی در دانشگاه‌ها از بنده دعوت نکردند و بپرسند طبق قانون اساسی شما این دو وظیفه را داشتی و در باب این دو وظیفه چه کاری انجام داده‌اید؟ و معمولاً سوالاتی که مطرح می‌شود، خارج از وظایف نمایندگی است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: معمولاً نمایندگان به دلیل اینکه بتوانند در این عرصه پاسخگو باشند، خارج از چهارچوب قانونی ورود پیدا کرده و دخالت می‌کنند که این زمینه ساز برخی از مشکلات و معضلات برای حرکت عمومی کشور و نظام در راستای اهداف انقلاب اسلامی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس خوب چگونه مجلسی است؟، ادامه داد: با توجه به دو وظیفه نمایندگان مجلس که در قانون مشخص شده، اگر نمایندگان مجلس به نیازهای عمومی مردم توجه کنند و متناسب با نیازها و اولویت‌هایی که کشور دارد قانون گذاری کنند، قطعاً رضایت مندی مردم جلب می‌شود، چون به دنبال حل مشکلات هستند.

هدایت خواه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یکی از مشکلات مردم هم اکنون در حوزه اشتغال و رفع بیکاری است، مجلس با قوانین کارگشا می‌تواند مسئولین را ملزم به فراهم کردن زمینه اشتغال کند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمایندگان از طرفی در بعد نظارتی و جاهایی که می‌توانند نظارت داشته باشند، اگر مدیر و مسئولی به وظیفه اصلی و قانونی خود عمل نکند،  اگر نظارت ها را به سمت مسائل قانونی ببرند، این موضوع باعث می‌شود رفتار مسئولین اصلاح و در نتیجه رضایت مندی مردم جلب خواهد شد.